Zakelijke gesprekken vormen over het algemeen geen probleem. Maar wanneer het persoonlijk wordt slaan veel mensen dicht. Zij raken in de war, gaan stotteren, zeggen iets wat zij niet bedoelen, ontwijken de vraag of lachen het weg. Wat staat hen in de weg?
(Liever luisteren? Klik hier)
Al na een paar coachsessies ging het eigenlijk best wel lekker met haar, tot afgelopen week. Een collega vroeg haar waarom zij geen Corona vaccin wil nemen? “Op dat moment weet ik heel goed waarom ik die niet wil, maar toch kom ik niet uit mijn woorden,” zegt zij. Blijkbaar herkenbaar, want zij heeft dit vaker als het om persoonlijke vragen gaat.
Als ik doorvraag lijkt zij vaak een ondertoon in een stem te horen. De intonatie waarmee de vraag gesteld wordt, verraad voor haar iets anders dan wat de inhoud van de woorden doet vermoeden. “Op zo’n moment gebeurt er van alles,” zegt zij. Wat ik ook zie gebeuren.
Om deze situatie eens nader te bekijken, stel ik voor om een oefening te doen en nodig haar uit om te gaan staan.
Als we deze situatie nogmaals voor de geest halen, voelt zij direct emoties omhoog komen. Zij wordt zenuwachtig en in haar hoofd ontstaat chaos door allerlei gedachten. Een gevoel van paniek overspoelt haar en dan gebeurt er wat in eerdere sessies al ter sprake kwam. Zij gaat als het ware ‘zweven.’
Gevoelens benoemen
Op dat moment vraag ik haar een stap opzij te doen. En zo komt zij weer langzaam bij haar positieven. Er komt weer helderheid in haar hoofd en ook de tranen zakken. Dat is beter.
“Hoe komt dat,” vraag ik, terwijl ik naar haar vorige plek wijs. “Ik weet het niet,” is haar eerste antwoord. Geduldig laat ik haar zoeken naar woorden over wat er gebeurde. Uiteraard help ik haar een beetje en zo komen wij langzaam een laagje dieper. Langzaam onthult zich de ware oorzaak.
Dan, met een dichtgeknepen keel en de woorden nauwelijks over haar lippen krijgend, zegt zij: “Op de basisschool was er een docent die mij niet mocht.” Geëmotioneerd vervolgt zij hoe deze docent op het schoolplein haar vriendinnetjes opstookte om vooral háár niet te geloven. Zij zou een slecht kind zijn en hij waarschuwde hen dat zij niet met haar moesten omgaan.
Pas als zij van deze onthulling is bijgekomen, maak ik plaats voor ‘meester Jan.’“Je bent nu volwassen en stel dat je tegenover hem staat, wat wil je dan tegen hem zeggen,” vraag ik?
Kwetsbaar opstellen
Na een paar onsamenhangende woorden komt ‘dichtslaan’ dichtbij. Dan vraag ik haar om te voelen en leg mijn hand op haar rug.
Nu zij dichtbij zichzelf kan blijven, komt er boosheid naar boven drijven. Na mijn aanmoediging om hier woorden aan te geven zegt zij vlekkeloos: “Dit had je mij niet mogen aandoen. Ik was kwetsbaar en wat jij hebt gedaan, heeft mij gekwetst.” In duidelijke taal vertelt zij hem hoezeer het haar onzeker heeft gemaakt. Dat hij zijn verantwoordelijkheid als volwassene en als docent had moeten pakken en haar had moeten beschermen in plaats van kwetsen. “Ik was nog maar een kind,” besluit zij zacht.
Van negatieve energie afkomen
Omdat ik weet hoe belangrijk het is om die negatieve energie een plek te geven, vraag ik of zij een voorwerp ziet wat er symbool voor staat. Een beeld van twee ineengevouwen handen ziet zij op mijn kast staan en pakt deze.
Met een diepe zucht neemt zij afscheid van ‘meester Jan’ en wat hij haar heeft aangedaan. Een zware last valt van haar schouders.
Als zij opnieuw op de beginplek stapt en weer aan de vraag van haar collega denkt, voelt zij zich veel krachtiger. Leren woorden geven aan wie zij is en wat zij vindt, is een ontwikkeling die stopte op de basisschool. Na vandaag begint zij aan die inhaalslag.
Voor jou
Zolang gesprekken zakelijk blijven en het over zakelijke onderwerpen gaat, ondervinden de meeste mensen geen problemen. Maar wanneer een gesprek persoonlijk wordt of men wordt persoonlijk aangesproken, dan ervaren veel mensen spanningen.
Wanneer je niet goed uit je woorden komt, belemmert dit het potentieel van jezelf, je bedrijf en de mensen om je heen. Die onzekerheid vertaalt zich in je non-verbale communicatie en alles wat daarmee resoneert.
Iemand die zich niet bewust mocht zijn van wat hem werd aangedaan, kan er op geen andere manier over vertellen dan door het te herhalen.
Alice Miller
Als ondernemer achter je bedrijf verschuilen wordt steeds lastiger, simpelweg omdat zaken doen persoonlijker wordt. Ook als directeur, werkgever, manager en ondernemer vertrouwt men op jouw empatisch leiderschap. Wie empatisch wil zijn, moet zichzelf kunnen openstellen.
Jezelf kennen, issues uit het verleden oplossen, de voor jou juiste woorden kennen en deze kunnen en durven uitspreken is essentieel, zowel zakelijk als privé.
Jezelf leren openstellen
Er zijn maar weinig mensen bekend met hun binnenwereld. Ook ik moest deze ontdekken en heb, met de nodige hulp, mezelf leren openstellen. De ervaring van mijn klant is niet op zichzelf staand. Iedereen heeft zich onbewust een manier eigen gemaakt om te dealen met zijn of haar ervaringen.
Wij geloven in het zelfherstellend vermogen van elk individu. Mits men zich bewust wordt waar de schoen wringt en ontdekt welke de juiste oplossingsrichting is.
Ook jezelf zijn en jezelf uiten?
Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op. Is Breda meer in de buurt? Neem contact op met Dagmar. Ook zij kan je verder helpen.
Manifesteren doe je met woorden.
Astrid
(Note: Ter inspiratie, vormgeving en behoud van essentie en leesbaarheid van mijn blogs, verwerk ik ervaringen van mezelf en/of die van klanten die daarvoor hun toestemming hebben gegeven.)
Geplaatst in Communicatie, Relaties