Schuif jij dingen voor je uit? Geef je het voordeel van de twijfel? Wat ik vrouwelijke ondernemers vaak zie doen is hiermee een beslissing uitstellen. En dat kan je duur komen te staan.
Een zaak aan de kapstok hangen
Omringt door de natuur laten we ons met een zucht vertragen. Ik vraag verder. Ze vindt het lastig. Ze ziet Anne ontzettend haar best doen en samen halen ze ook wel iets van de opgelopen achterstand in. Toch zorgt de benodigde aansturing nog voor vertraging. Ze zou zo graag iemand hebben met eigen initiatief, die werk uit handen neemt. Op het bospad hou ik m’n pas in en staan we stil. Terugkijkend vraag ik haar wat haar opvalt aan de route die we zojuist hebben gelopen. Ze benoemt dat het geen recht pad is, maar bochten heeft. In de bomen herkent ze de mensen die haar bijstaan. Zo ook Anne. Een alleenstaande moeder die haar baan nodig heeft in de zorg voor haar dochtertje. Ze geeft haar graag de kans om te groeien. “Tja, na de zomer zal ik weer het gesprek met haar aan moeten gaan om haar functioneren te evalueren.”
“Oké”, zeg ik. “Laten we nog een paar stappen doen en dan is het inmiddels september.” Bij de tweesprong staan we weer stil. Als ik haar vraag welke kant ze op wil, zegt ze: “Ik wil rechtsaf, ehhh….. dus dat is de weg zonder Anne, dus is links de weg mét Anne.” Verbaast kijk ik op. Zij blijkt nietsvermoedend. Dus geef ik haar terug wat ik zojuist hoorde. Verschrikt kijkt ze me aan. Dat is het moment waarop zij zich realiseert dat ze haar beslissing aan het uitstellen is.
Inzicht
Enigszins geschokt vertelt ze dat ze het moeilijk vindt om Anne nu al te vertellen dat het geen haalbare kaart is. Ze weet dat ze niet met Anne door wil, maar vindt het zielig om haar die kans niet te geven. Samen bespreken we verschillende opties. Alles bij elkaar genomen ziet ze in dat het uitstellen van haar beslissing niemand iets oplevert. Want hoe eerlijk is ze tegenover Anne? In hoeverre geeft ze haar oprecht de kans om te groeien? In hoeverre is ze eerlijk tegenover zichzelf en haar bedrijf dat het uitzendbureau moet betalen? Hoe oprecht is ze tegenover het uitzendbureau?
We slaan rechtsaf en bespreken hoe zij deze situatie het beste kan aanpakken. Door de situatie nu, met respect voor ieders belangen, aan te pakken bespaart ze zichzelf maanden van geld en frustratie. En zo zorgt ze ervoor dat het bedrijf krijgt wat het nodig heeft om te groeien.
Voor jou
Misschien herken je deze? Je moet debiteuren bellen en steeds denk je, ik doe het morgen wel. Of je hebt een medewerker die steeds te laat komt. En net op het moment dat je er iets van wil zeggen, komt hij op tijd. En dus laat je het zitten. Of je moet eigenlijk een probleem met je partner bespreken, maar ach, dat kan morgen ook nog. Allemaal uitstelgedrag!
Jij wilt toch óók assertief leven en ondernemen? Zorg dan dat je verder komt en kom in actie. Want dit levert je niet alleen respect van klanten en medewerkers op, maar je krijgt ook wat je wilt. En dat is onbetaalbaar!
Heeft mijn blog je inzichten en/of inspiratie gegeven? Laat hier je gegevens achter en ik neem contact met je op.
Wees bewust en onderneem assertief!
Liefs, Astrid
Geplaatst in Ambitie, Leiderschap, Ondernemen, Relaties, Werkgever