De baas of liever one of the guys?
Veel ondernemers hebben moeite met ‘de baas’ zijn. Veel liever blijven zij ‘one of the guys.’ Evolutionair gezien heel logisch, maar niet verstandig als je de ambitie hebt om met je bedrijf te groeien in omvang en omzet. Er komt een moment waarop je niet
Een paar jaar geleden werkten we al eens samen en opnieuw roept ze mijn hulp in. Niet verwonderlijk, want er is ondertussen veel veranderd. Zij en haar partner hebben een tweede filiaal geopend. Dus meer personeel, meer organisatie en daarnaast runt zij een goedlopende webshop. De reden van haar komst is dit blog.
Onlangs hadden collega’s onderling een surprise avond geregeld voor een van hen. In de wandelgangen had zij al wel iets opgevangen, maar uiteindelijk hoorde zij pas van het feestje toen men enthousiast vertelde over de voorbije avond. Dat deed pijn. Teleurgesteld en onzeker vraagt ze zich nu af; doe ik het wel goed?
De baas of liever one of the guys?
Hoewel ze misschien wel snapt dat zij niet voor zo’n feestje is uitgenodigd, steekt het toch. Ze voelt zich betrokken. Ze toont interesse, luistert en doet alles in het belang van haar mensen. Dat ze nu niet gevraagd is, maakt haar onzeker en aan het twijfelen: “Moet ik nog meer interesse tonen of juist meer afstand nemen?” In de verschillende voorbeelden die zij benoemt hoor ik hoe zij worstelt met mensen en situaties. Mijn conclusie is raak; Als ik jou zo hoor is het belangrijk dat je doorgroeit in jouw rol als leidinggevende, ondernemer en directeur. Dat wil ze heel graag. Samen bepalen we haar doelstellingen en gaan aan de slag.
Mijn angst om er niet bij te horen was groter
Wat ben ik blij dat zij de stap heeft genomen om met mij in gesprek te gaan en ervan te leren. Want in de tijd dat ik verantwoordelijk was voor vijftien medewerkers ontstond hetzelfde. Ergens voelde ik ook die zakelijkheid wel, maar mijn angst om er niet bij te horen, was groter. Ik heb altijd geprobeerd ‘one of the guys’ te blijven. Uiteindelijk gaf ik daardoor te veel toe, waardoor zaken niet gingen zoals ik had gewild. Zo zoetjes aan gingen daardoor medewerkers de regels bepalen en liep ik daar op stuk. Nu weet ik dat ‘one of the guys’ zijn onmogelijk is als je een groter wordend bedrijf wilt leiden!
In mijn tijd was er niemand die mij kon begeleiden. Daarvoor ga je niet naar je huisarts of een psycholoog. Nu pakt zij die kans om hiervan te leren en door te groeien in haar leiderschapsrol. Het wel en wee van haar medewerkers blijft haar pakkie-an, want ze heeft er belang bij dat zij zich happy voelen. Dat betekent dat zij nog steeds verantwoordelijk is, maar niet door ‘one of the guys’ te zijn. Doorgroeien moet, want zij heeft niet alleen te zorgen voor haar mensen, zij heeft te zorgen voor het collectief; haar bedrijf. Daarmee komt het zwaartepunt van individuele medewerker bij het bedrijf te liggen. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor ondernemers met personeel. Als ZZP-er heb je ook te maken met collega’s en opdrachtgevers en moet je ook je bedrijf leiden. De kunst is dat je zakelijk kan zijn, zonder je empathie te verliezen.
Authentiek leiderschap
De baas zijn in deze tijd is niet langer het voeren van een top down beleid. Authentiek leiderschap groeit bottom up. Je hebt te maken met mensen, jouw mensen. En mensen hebben gevoel. Jij ook. Als jouw mensen iets zeggen of doen en jij:
- voelt je ongemakkelijk,
- raakt geïrriteerd,
- gaat twijfelen,
- schiet in de verdediging,
- wordt onzeker,
- wordt boos,
- wordt verdrietig of angstig
dan is dat iets waarin jij moet doorgroeien. Wat denk je van mij in mijn rol als coach? Als een van mijn klanten gaat huilen, kan ik niet van m’n stuk raken en ook gaan zitten huilen. Dat schiet toch niet op? In mijn rol is het noodzakelijk dat ik doorgroei, anders kan ik mijn klanten niet leiden. En als ik toch ergens door wordt geraakt, dan zal ik daaraan moeten werken. Hetzelfde geldt voor jou als leider van een organisatie. Als jij geraakt wordt wanneer een medewerker iets doet, doe je hoogstwaarschijnlijk jezelf en je bedrijf, maar ook anderen te kort.
Stel dat mijn klant in haar situatie nu meer aandacht aan haar medewerkers gaat geven. Wat gebeurt er dan met haar? Dan gaat ze méér geven dan zij aan kan en daar loopt ze op stuk. Wat als ze meer afstand neemt? Dan raakt ze de feeling met haar medewerkers kwijt, wordt ze een chagrijnige baas genoemd en gaat men haar ontwijken en negeren. Dat wil je toch niet?
Voor jou
Authentiek leiderschap betekent dat jij jezelf bent in een rol als leider. Daarvoor moet je jezelf heel goed kennen. Als jij leert van de gebeurtenissen die jij meemaakt, ga je je valkuilen (her)kennen. Zo leer je een situatie inschatten om vervolgens niet in dezelfde valkuil te stappen, maar anders te reageren en te handelen. Dat betekent dat je geen brandjes meer gaat blussen, maar ervoor zorgt dat er geen brandjes ontstaan. Over het algemeen lukt het nog wel om bij een, twee of drie medewerkers je bedrijf te leiden en ook ‘one of the guys’ te zijn. Maar als jouw bedrijf groter groeit en je krijgt meer dan vijf medewerkers, dan moet je doorgroeien in je rol als ondernemer en werkgever. Dan mag en kan je niet langer ‘one of the guys’ zijn.
En dat is wat ik doe. Ik ben je voorgegaan en help jou doorgroeien in jouw rol als vrouw, ondernemer, moeder, echtgenote, directeur en werkgever. Want als jij jezelf ontwikkelt, groeit je onderneming met je mee. Wat zou jij graag willen? Waar word je onzeker van? Waar twijfel je over? Wat vind je het vervelendst om te moeten doen? Waar loop je steeds weer tegenaan? Lees hier wie jou zijn voorgegaan en wat zij hebben geleerd.
Heb je vragen? Stuur me een mail of een persoonlijk berichtje via Facebook of Twitter. Wil jij doorgroeien en je leiderschapskwaliteiten ontwikkelen? Graag nodig ik je uit voor een kosteloos kennismakingsgesprek, waarin we samen jouw doelstellingen helder krijgen zodat je weet waaraan je moet werken. Laat hiernaast je gegevens achter en ik neem contact met je op.
Heeft mijn blog je inzichten en/of inspiratie gegeven? Ik kijk uit naar je reactie. Help mij meer mensen te bereiken en DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet en Facebook Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Zorg dat je je schaapjes op het droge hebt….
Astrid
Geplaatst in Bewustwording, Leiderschap, Ondernemen, Persoonlijk leiderschap