Hoe ga jij om met kritiek?

Ondernemen is een zaak van een lange adem en de kunst om vast te houden aan gemaakte keuzes, ondanks allerlei kansen, verleidingen, tegenvallers en kritiek. En dat dit niet makkelijk is, mocht ik het aan den lijve ondervinden. Slik…

In mijn vorige blog schreef ik al over het ontstaan van ons boek en telkens als ik ermee bezig ben, voel ik die adrenaline door in m’n lijf rennen. Actiegericht als een estafette loopster, klaar om over de eindstreep te gaan. Samen dromen we over de mogelijkheden en kansen die we zien, maar omdat je voor het schrijven van een boek twee voeten op aarde nodig hebt, werken we onze ideeën uit in een plan van aanpak met een tijdsplanning. In de aanloop naar meer concretere vormen, maken we onze partners deelgenoot en vragen hen om feedback. Het delen van onze ideeën en het vragen van feedback is natuurlijk spannend, gelukkig zijn ook zij enthousiast en met de nodige mannelijke inzichten en praktische zaken om op te letten, gaan we door! Het eerste estafettestokje is gelopen!

Slik…

Om verhalen van vrouwelijke ondernemers te verzamelen maken we gebruik van ons eigen netwerk en social media. Dat ons idee wordt omarmt, blijkt uit het feit dat veel vrouwen zich aanmelden en bereid zijn hun verhaal te vertellen. Dat gaat goed! Nu ook het tweede stokje is overhandigd, volgt na een eerste eigen versie via email, een vaak diepgaand interview dat wij vervolgens verwerken tot een tekst. Na vele uren schaven, schrappen, herschrijven en verplaatsen gaan de eerste verhalen in concept, voor feedback terug naar de vrouwen. Na wat kleine aanpassingen en overleg over de schrijfvorm, wordt ook het derde stokje doorgegeven en kunnen de eerste verhalen naar onze professionele tekstschrijfster voor finale redactie. Maar dan…….. krijgen we een reactie terug waarin zij afziet van haar deelname en de tekst niet geplaatst wil hebben. …..Slik……

Ik schrik, dit voelt als kritiek…. Waar is het misgegaan? Heb ik iets over het hoofd gezien? Heb ik het niet goed verwoord? Ligt het aan mijn schrijven? Is haar de bedoeling wel duidelijk? Moeten we de verhalen anders schrijven, zodat de bedoeling duidelijker is? Is het idee dan toch niet zo goed als ik dacht? Het volgende moment denk ik verontwaardigd; ja maar wacht eens even?! Ik heb het verhaal niet verzonnen? Wat is dit?!

Verontwaardigd en teleurgesteld ga ik in overleg met mijn partner in succes. We nemen ons doel nog eens goed onder de loep. Na het een en ander besproken te hebben, zijn we er uit. We houden de oorspronkelijke verhalen, maar halen de inspiratie en de tips en tricks eruit. Opgelucht vertel ik het diezelfde avond mijn man en die zegt: ‘Maar As, jij wil toch dat de lezer tijdens het verhaal, zelf voelt waar zijn of haar inspiratie en motivatie zit? Dat wil jij toch niet bepalen?’

Frisse focus…

Geleid door emoties, als hamsters in een looprad, waren wij bijna gezwicht voor de kritiek. Bijna waren we afgedreven van ons originele doel. Vind ik deze kritiek dan erg? Nee, zeker niet! Kritiek krijgen is niet leuk, maar het maakte ons wel alert. Daarbij is ons verlangen om een goed product af te leveren extra aangewakkerd. En dat is toch juist goed?! Met andere woorden, gebruik de kritiek om er zelf beter van te worden. Hou daarbij je doel goed in de gaten. Hiervan afwijken kan natuurlijk altijd, als je er maar bewust van bent en ervoor zorgt dat het je product ten goede komt.

Kritiek krijgen is nooit leuk. Je kan het persoonlijk opvatten, je schiet in de verdediging, je wordt boos, je kan gaan twijfelen en/of het kan je onzeker maken. Zonde, niet doen! Laat je door je gevoelens en emoties niet van de wijs brengen. Zonder jouw ondernemerschap en je ambitie om nieuwe dingen te creëren, zouden er ook nooit mooie, bijzondere dingen gebeuren!

Wees je ervan bewust dat mensen vaak hun kritiek uiten omdat zij gevoelens en emoties ervaren. Wanneer wij kritiek ontvangen voelen wij op onze beurt ook veel en doen daar weer ons eigen ding mee. Als je kritiek krijgt, vraag dan eens aan de gever, wat hij of zij met de opmerking precies bedoelt? Door er juist naar te vragen krijg je vaak helder wat de gever je eigenlijk wilde zeggen.

Maar natuurlijk valt er ook veel winst te behalen in het geven van kritiek. We noemen het dan ook geen kritiek meer, liever geven we feedback. Als jij iemand deze weg wil wijzen, zonder een gevoel van teleurstelling achter te laten, werkt de ’top – tip – top methode’ heel goed. Eerst geef je een positieve terugkoppeling, de top. Vervolgens geef je de tip die je wilt meegeven en je besluit weer met een top.

Voor jou

Door gevoelens en emoties kun je al snel als een hamster in het looprad van het ondernemerschap rondrennen. Hierdoor kun je je laten afleiden en je focus van wat je echt belangrijk vindt, kwijtraken. Als je eenmaal weet hoe je een idee wilt vormgeven, is het vervolgens de kunst om langdurig aan die gemaakte keuzes vast te houden, ondanks allerlei kansen, verleidingen, tegenvallers en kritiek. Word geen hamster en kom op gezette tijden uit je looprad voor frisse focus.

Als personal life coach haal ik vrouwelijke ondernemers uit hun looprad en maak hen bewust van de situatie met de bijbehorende gevoelens en emoties. Dit zorgt ervoor dat je grip krijgt en houd in je leven en onderneming, zodat ook elk laatste estafettestokje over de eindstreep gaat. We bespreken wat jij écht belangrijk vindt, kijken naar jouw mogelijkheden en we kunnen oefenen in het krijgen en geven van feedback.

Nieuwe site

De afgelopen tijd heb ik, in samenwerking met een geweldig team aan professionals, hard gewerkt aan mijn bedrijf. Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Zoals je kunt zien, heeft dit geresulteerd in een nieuwe responsive website, die zowel op computer, tablet als mobiel goed te zien en te lezen is. Daarbij heb ik ook nog een promovideo opgenomen. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen en een personal life coach gesprek zelf ervaren? Mail mij je gegevens en ik nodig je uit voor een gratis kennismakingsgesprek.

Succesvolle groet,
Astrid

Geplaatst in Ambitie, Communicatie, Ondernemen, Zelfvertrouwen

Voor succesvol leven en werken.