Feedback kan moeilijk zijn om te ontvangen, vooral als het negatief is. Het kan gevoelens van onzekerheid en faalangst veroorzaken, en je schuldig laten voelen. Toch speelt feedback een belangrijke rol in ons leven. Het helpt ons te verbeteren en te groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Daarom is het zo belangrijk om te weten hoe je effectief met feedback omgaat. In dit artikel geven we regels en tips voor het ontvangen van feedback en hoe je er met gratie en vertrouwen mee om kunt gaan.

Hoe moet je omgaat met feedback?

1. Verantwoordelijkheid nemen voor je daden

Het is belangrijk om te onthouden dat wanneer iemand je feedback geeft, hij je meestal probeert te helpen je vaardigheden of prestaties te verbeteren. Zelfs als de feedback kritisch of negatief is. Het is belangrijk dat je verantwoordelijkheid neemt voor je daden door open en objectief te luisteren. Doe dit zonder excuses te maken of defensief te worden. Neem de tijd om te verwerken wat er gezegd is voordat je reageert. Zelfs als dat betekent dat je een paar minuten afstand moet nemen van het gesprek. Deze time-out geeft je de tijd om je gedachten op een rijtje te krijgen en objectiever na te denken over wat er gezegd is.

2. Vragen stellen ter verduidelijking

Bij het ontvangen van feedback is het stellen van vragen een prima manier om eventuele misverstanden of miscommunicatie helder te krijgen. Probeer niet in de verdediging te schieten of argumentatief te worden bij het stellen van vragen. Richt je in plaats daarvan op het begrijpen waarom bepaalde beslissingen werden genomen of hoe bepaalde taken beter uitgevoerd hadden kunnen worden. Door zinvolle gesprekken te hebben met degene die de feedback gaf, krijg je meer inzicht in hun denkproces. Dit zal je helpen om in de toekomst met betere oplossingen te komen.

3. Kritiek accepteren met dankbaarheid

Als je eenmaal begrijpt wat er in de feedbacksessie is gezegd, accepteer het dan met dankbaarheid. Erken wat er is gezegd door diegenen te bedanken. Zo laat je zien dat je dankbaar bent voor hun inbreng, ook al was het niet precies wat je wilde horen. Deze manier van feedback ontvangen helpt ook bij het opbouwen van goede relaties, omdat mensen zich gewaardeerd voelen voor het geven van hun eerlijke mening.

4. Internaliseer wat er is gezegd

Vergeet tenslotte niet te internaliseren wat er is gedeeld. Doe dus iets met de feedback die je gekregen hebt. Door deze gelegenheid te gebruiken als leerervaring, streef je naar verbetering en kan je groeien.

Wat moet je niet doen bij feedback ontvangen?

Zoals hierboven ook al is aangestipt, is het niet raadzaam om bij negatieve feedback direct in de verdediging te schieten. Hier gaat het dan ook heel vaak mis. Veel mensen voelen zich persoonlijk aangesproken en reageren vanuit hun emotie. Heel menselijk, niet wijselijk.

Er zijn ook mensen die dichtklappen en zich terugtrekken bij negatieve feedback. Hun overvalt een gevoel van falen of schuldgevoelens. Ook dit is een gevolg van zich persoonlijk aangesproken voelen. In beide gevallen is er sprake van de fight, flight and freeze-reactie.

Wat is belangrijk bij het ontvangen van feedback?

Het is belangrijk dat jij je ervan bewust wordt hoe jij reageert op feedback. Zoals hierboven beschreven is er vaak sprake van een overlevingsmechanisme dat in werking treedt wanneer wij ons bedreigt of aangevallen voelen. Op een rustige en evenwichtige manier feedback ontvangen is voor veel mensen daarom niet vanzelfsprekend. Toch is feedback kunnen ontvangen wel essentieel om te kunnen groeien, zowel persoonlijk als professioneel.

Hoe ga je om met kritische feedback?

Herken jij je in persoonlijk aangevallen voelen bij feedback? Dan is het raadzaam om daarmee aan de slag te gaan. Dit belemmert je namelijk om te groeien en kan je op langere termijn duur komen te staan. Zonde, het hoeft namelijk niet. Lees ook ons artikel: ‘Ik voel me snel aangevallen.’

Samen met jouw Life coach kan je werken aan het probleem wat ten grondslag ligt van jouw overlevingsmechanisme. Hierdoor vervalt de werking van jouw fight, flight en freeze-reactie in het geval van feedback. Dat wil jij toch ook?

Wil jij professioneel met feedback kunnen omgaan?

Onthoud dat feedback een belangrijk onderdeel van groei is. Zonder feedback zouden we nooit in staat zijn verbeterpunten aan te wijzen of dingen vanuit een ander perspectief te zien. Daarom is leren hoe je professioneel omgaat met feedback essentieel; het stelt je in staat te leren van je fouten en tegelijkertijd sterke relaties op te bouwen met zowel klanten als collega’s.

Neem daarom vandáág nog contact op. Onze Life coaches staan klaar om jou te begeleiden in jouw persoonlijke ontwikkeling. Samen met jouw Life coach werk je in een veilige omgeving aan sterker in je schoenen staan. Dat geeft jou de inzichten en de kracht om op een professionele manier met feedback om te gaan. Laat jouw manager of baas morgen verstelt staan door vandaag nog contact op te nemen. Vul hier je gegevens in en één van ons neemt contact met je op.

Geplaatst in Communicatie, Informatief, Persoonlijk leiderschap, Relaties, Stress, Zelfvertrouwen

Voor succesvol leven en werken.