Emotioneel in gesprekken

“Ik wil leren hoe ik voor mijzelf een soort schild kan creëren, waardoor ik emotioneel minder geraakt kan worden.” Kritiek van collega’s kan hard aankomen. Hoe ga jij om met kritiek?

“Als je voelt dat de tranen zich in je opwellen, wat doe je dan?” Ze vertelt over haar ervaringen met een collega. Ze heeft altijd gewerkt in het top management van een bedrijf, maar gaat binnenkort haar eerste stappen zetten in het ondernemerschap. Ze wil graag leren hoe ze emotioneel minder geraakt kan worden.

Kritiek

Ze baalt ervan dat ze zich soms emotioneel voelt worden tegenover haar collega. Als hij kritiek op haar uit, prikken de tranen achter haar ogen,  maar probeert dit niet te laten zien. Ze loopt even weg om zich te herpakken en gaat daarna opnieuw het gesprek aan. Haar collega daarentegen toont geen enkele emotie. Vervolgens wordt ze boos op zichzelf, omdat zij wél die emoties heeft. Ze wil graag een soort ‘schild’ kunnen creëren, waardoor ze minder geraakt wordt en ze minder last heeft van die emoties!

Zwakte

In ons gesprek komt naar voren dat zij het hebben van emoties een vorm van zwakte vindt. Op mijn vraag hoe zij over haar collega denkt, blijkt dat ze hem een hork en een onpersoonlijk iemand vindt. Wil ze worden zoals hij? Nee, dat wil ze niet, maar een schild zou wel fijn zijn.

Jammer dat veel mensen emoties als een vorm van zwakte zien. Iederéén heeft gevoelens en emoties.  Het maakt duidelijk dat iets je raakt. Dat kan natuurlijk zowel positief als negatief. Positieve emoties zijn leuk, maar juist die nare gevoelens willen we liever niet. Het doet pijn, het maakt je bang en kwetsbaar. Toch zijn het juist die gevoelens en emoties waarmee je een verschil kan maken in contact met anderen.

De oplossing is communicatie

Een schild heeft deze vrouw niet nodig. Het zou haar wellicht ongevoelig maken voor emoties. Het is beter als zij tegen haar collega zou zeggen: “Weet je, het doet echt pijn als je dat zo tegen mij zegt. Ik heb het gevoel dat je mij niet begrijpt en dat je mijn werk afkeurt. Dat maakt me verdrietig, want ik heb zo mijn best gedaan.”

Door aan te geven wat een opmerking met je doet, voorkomt dat je met vervelende gedachten over hem, de situatie en het bedrijf blijft zitten waar je nog dagenlang over door kan blijven malen. Door er niet van weg te lopen, maar juist aan te geven welke emotie je voelt en wat dat met je doet, wordt je collega zich bewust van zijn woorden en de impact ervan. Zo ontstaat er dialoog waarin beiden hun standpunt kunnen benoemen.

Sta jij wel eens stil bij communicatie? Hoe communiceer jij in je omgeving, maar vooral hoe krijg je het terug? Realiseer je dat communicatie niet alleen woorden zijn. Het bestaat uit woorden, dus inhoudt, lichaamstaal en intonatie. Van die laatsten zijn we ons vaak niet bewust. Deze worden bepaald door gevoelens, emoties en gedachten. Tip: bedenk dat bij emails lichaamstaal en intonatie ontbreken, waardoor iemand dit op eigen wijze interpreteert en dat niets zeggen of doen óók communicatie is!

Geplaatst in Communicatie

Voor succesvol leven en werken.