Wat kun je doen om medewerkers te behouden?
Met het enorme aantal openstaande vacatures in Nederland is het behouden van mensen, maar ook het aantrekken van nieuwe, een hot topic voor veel bedrijven. Wat kun je doen om medewerkers te behouden en wat kun je doen om hen gezond te houden? Dit is wat Lifecoaching ook voor jouw bedrijf kan betekenen.
Op haar werk is zij de spil van de afdeling. Door iedereen geliefd als vliegende keep. Haar leidinggevende is blij met wat zij allemaal doet, maar maakt zich soms ook zorgen en vraagt zich af hoe hij zijn medewerkers kan behouden? Omdat zij zich er namelijk zelf geen zorgen over maakt, lijkt er niets aan de hand.
Daarom heeft deze werkgever mij ingeschakeld en schuif ik, na zijn evaluatiegesprek, bij haar aan tafel. Zij vertelt mij dat het inderdaad druk is. Op werk is het heel druk door een personeelstekort, thuis is het druk met de kids enzo en daarnaast heeft zij een hobby die veel energie en aandacht vraagt. Onlangs kochten haar ouders een hond, maar omdat het bij hen thuis niet helemaal goed gaat, besloot zij om die hond in huis te nemen.
Hoe houd je medewerkers gezond?
Als ik erop doorvraag blijkt dat zij de week ervoor met hartkloppingen in het ziekenhuis zat. “Niks aan de hand,” werd haar toen verteld”. Op dat moment vroeg zij zich wel even af of dit met stress te maken zou kunnen hebben? “Maar ik ervaar zelf geen stress, dus ik denk van niet,“ zegt ze. Ze beaamt dat het druk is, “maar ik maak mij niet zo druk hoor”, zegt zij lachend.
Als ik dan begin over het feit dat zij wel erg veel verantwoordelijkheden naar zich toetrekt, kijkt zij mij met een scheef lachje aan. “Ja, maar ik vind het ook allemaal leuk”, roept zij opgewekt.
Hoe zorg je ervoor dat je personeel blijft?
Omdat ik zie en hoor hoe zij haar fysieke toestand weglacht en daarmee een patroon in stand houdt, begin ik nogmaals over haar hartkloppingen. “Hartkloppingen komen niet uit de lucht vallen, hè?!”, geef ik haar mee. “Ach…volgende week zal het wel weer anders zijn”, zegt ze. Nog volop ontkennend en elke redenering wegwuivend, is er een zaadje geplant.
Een paar maanden later neemt zij contact met mij op, zij wil een afspraak inplannen. Die week erop schenk ik een kop thee voor haar in en zeg: “Fijn dat je er bent.” “Je had het vorige keer over een mogelijke burn-out.” “Ik wil graag zeker weten dat ik niet richting die burn-out ga”, zegt ze.
Wat kun je doen om medewerkers te behouden?
Later in het gesprek vertelt ze tussen neus en lippen door hoe zij haar gevoel uitschakelt en de beslissing neemt om weer een taak op te pakken. Op dit moment maak ik haar attent. Het is stil als het besef nu echt tot haar doordringt.
Als ik uitleg wat ik voor haar kan doen, besluit zij ermee aan de slag te willen. Later, tijdens onze eerste Life coachsessie, wordt duidelijk waar het patroon van niet voelen, doen wat er gedaan moet worden en dit ook leuk vinden, vandaan komt. Ze lacht als een boer met kiespijn, als zij vertelt hoe haar chagrijnige moeder er van kleins af aan op hamerde om het goed te doen. Of het nu ging om het rechtzetten van de tube tandpasta, het recht hangen van de handdoek of haar jas en schoenen op een bepaalde manier opbergen, het moest altijd zoals zij het wilde. Het was nooit goed genoeg.
Ergens rond haar puberteit nam zij het innerlijke besluit om altijd blij en opgewekt te zijn en alles goed en leuk te vinden. “Ik wil absoluut niet worden zoals mijn moeder,” zegt ze vastberaden.
Wat is preventieve ondersteuning?
Om medewerkers te kunnen behouden is het belangrijk dat men bewust wordt van mogelijke problemen op lange termijn. Zowel op het werk als deze medewerker zelf, zien niet in dat zij op langere termijn mentale- of fysieke klachten, of erger, in een burn-out terecht zou kunnen komen. Voor het handhaven van dit patroon is veel energie nodig. Een patroon wat al jarenlang stand houdt. Enerzijds heeft dit haar veel opgeleverd, anderzijds is het inmiddels een te strak keurslijf geworden, wat haar eens in de zoveel tijd hartkloppingen en een ziekenhuisbezoek bezorgde.
Wat is vitaliteit op de werkvloer?
Om medewerkers te behouden is het belangrijkste de betrokkenheid van de werkgever voor het welzijn van zijn mensen. Het welzijn moet voorop staan en het bedrijf moet bereid zijn daarin te investeren. Aan ons de taak om te horen of er iets speelt, in te zetten op de intrinsieke motivatie, het creëren van meer bewustzijn, zodat men het voelen, denken en doen op een positieve manier gaat veranderen.
Na het oppikken van de kenmerkende signalen mag de medewerker gaan inzien dat zo doorgaan niets gaat opleveren, maar op termijn juist zal belemmeren in het werk en in het leven. Belangrijk is dat er andere perspectieven en ruimte in de manier van voelen, denken en doen komt om erger te voorkomen.
Patronen zal men zelf moeten gaan herkennen, om op tijd aan de bel te kunnen trekken. In dit voorbeeld gaat iedereen op de werkvloer er vanuit dat zij die vliegende keep is, waardoor ‘nee zeggen’ een uitdaging voor haar zal worden. De weg van grenzeloos optimisme en energie naar grenzen stellen is essentieel om haar welzijn op de korte termijn te verbeteren en om uitval op de lange termijn te voorkomen.
Hoe kan een werkgever voor een gezonde werkplek zorgen?
Wat kan je doen om medewerkers te behouden? Ten eerste, tevreden en betrokken medewerkers zijn vaak productiever en leveren betere prestaties. Ze zijn meer geneigd om extra inspanningen te leveren, wat kan bijdragen aan de algehele groei en het succes van het bedrijf. Dit heeft een directe invloed op de reputatie van het bedrijf als werkgever.
Ten tweede, wanneer werknemers zich gewaardeerd en ondersteund voelen in hun welzijn, zijn ze meer geneigd om hun positieve ervaringen te delen met anderen. Of dat nu persoonlijk is of online via platforms zoals LinkedIn. Dit soort mond-tot-mondreclame kan een krachtige tool zijn bij het aantrekken van nieuw talent.
Ten derde, door als werkgever te investeren in het welzijn van medewerkers toon je, ten opzichte van andere bedrijven, aan dat je niet alleen geeft om de output van je werknemers, maar ook om je werknemers zelf. Dit kan helpen bij het opbouwen van een authentieke en aantrekkelijk Employer brand, waardoor je je huidige mensen behoudt en nieuw potentieel aantrekt.
Is het binnen jullie organisatie ook een uitdaging om medewerkers aan je te binden en nieuw gekwalificeerd personeel te werven Goede Employer Branding kan ervoor zorgen dat je de beste talenten aantrekt en behoudt, omdat mensen graag willen werken voor bedrijven die goed aangeschreven staan. In ons e-book geven we je de meest belangrijke pijlers waar jullie Employer Branding uit zou moeten bestaan. Je downloadt het e-book hier.
Ben jij werkgever of HR professional?
Met onze Carrière Support zorg je preventief voor het welzijn van je mensen. Zie jij mogelijkheden en kansen voor jullie bedrijf? Je doet er goed aan contact met ons op te nemen, wij bespreken graag de mogelijkheden.
Geplaatst in Ambitie, Gezondheid, Informatief, Persoonlijk leiderschap, Stress, Werkgever